Hoppa till innehåll Hoppa till meny

Järnvägsknuten lever och lockar 

Bild: KommuniMera

Järnvägsknuten lever och lockar

Landeryd var en gång en betydelsefull knutpunkt för järnvägstrafiken i södra Sverige. I dag håller ett entusiastiskt gäng ångan uppe och driver Landeryds Järnvägsmuseum. Höjdpunkten på året är när föreningen ordnar Tågdagarna i Landeryd som lockar tusentals besökare.

Tågdagarna arrangeras första hela helgen i september. Det är ett eldorado för den som gillar nostalgi, gamla tåg och teknik från förr. Det är en helg då Landeryd, och hela Hylte kommun, sjuder av liv och då det går att åka veterantåg på spåren mellan Landeryd, Smålandsstenar, Kinnared, Torup, Rydöbruk och Hyltebruk.

Veteranbussar körs mellan Landeryd och Hyltebruk (vissa turer förlängs till Unnaryd) samt på sträckan Landeryd-Broaryd-Burseryd, d v s längs forna Västra Centralbanan, VCJ. På dessa turer medföljer guide.

På bangården i Landeryd kan man, mellan tåg och bussar, åka med Halmstad-Nässjö Järnvägars ångvagn från 1888, ett av landets äldsta, driftdugliga järnvägsfordon.

Massor att göra

Under Tågdagarna finns det hela tiden massor att göra runt om i kommunen. Besökarna kan titta på veteranfordon, njuta av musikunderhållning, handla på marknader, se folklustspel och äta god mat. Och mycket, mycket annat. Tågdagarna 2019 lockade cirka 11 000 besökare. Tågdagarna 2021 är planerade till 4-5 september och erbjuder något för besökare i alla åldrar.

Det är mycket som ska skötas om man vill hålla liv i en gammal järnvägsmiljö. Föreningen Landeryds Järnvägsmuseum grundades 2004 och har runt 200 medlemmar. De som är aktiva träffas på arbetsdagar och håller undan sly, bygger, reparerar och fixar.

Landeryd blev en viktig järnvägsknut i början av förra seklet. Runt järnvägen växte samhället upp. Mycket av det gamla har bevarats och finns kvar, annat är på väg att återskapas. Så har till exempel de gamla lokstallarna renoverats, liksom vändskivan där ångloken kan vändas. Stationshuset, godsmagasinet och dressinförrådet är numera statligt byggnadsminne.

Unik miljö

– Vi vill hålla liv i den här unika miljön där person- och godstrafik ännu pågår. Det har funnits många viktiga järnvägsknutar, men få är så väl bevarade som Landeryd på f d Halmstad-Nässjö Järnvägar, HNJ, berättar Per-Yngve Bengtsson som är ordförande i Landeryds Järnvägsmuseum.

Som mest jobbade 250 personer vid järnvägen i Landeryd och stationen var en knutpunkt där järnvägslinjen mot Ulricehamn/Falköping, VCJ, vek av från huvudlinjen Halmstad–Nässjö/Jönköping. I Landeryd fanns också en livaktig lokstation. VCJ lades successivt ner åren 1985-1988, dock med fortsatt godstrafik Landeryd-Burseryd fram till 2014.

Museiföreningen har mycket på gång. Det finns tankar om att återskapa en vattentagningsanordning för ånglok och delar av den brygga där man fyllde på lokens kolförråd. Ett antal f d HNJ-vagnar är under renovering och dessutom ska ett av föreningens ånglok renoveras.

Viktiga för bygden

Bo Ljungqvist har bott i Landeryd hela sitt liv. Han tituleras ”stallmästare” och håller ordning på lite av varje.

– Museiföreningen och Tågdagarna är viktiga för bygden, när mycket annat försvinner. Tågdagarna ger en skjuts åt Landeryd.

Utöver Tågdagarna ordnar föreningen ett årligt så kallat Tågsläpp sista söndagen i april. Då är det öppet hus i lokstallet, med möjligheter att närmare bekanta sig med dess imponerande fordon.

– Vi har en fantastisk miljö och många spännande fordon att visa upp, och vi jobbar på att få fler tillfällen när vi håller öppet och kanske ordna guidade visningar i ett stycke levande järnvägshistoria, säger Per-Yngve Bengtsson.

Mer information finns på www.landeryd.infolänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontakt