Kommunen utför, genom entreprenören Sandahls, slamtömning för fastighetsägare som har egen slambrunn eller tank. Tömningen är obligatorisk, intervallet styrs av föreskrifterna om avfallshantering för Hylte kommun. Pdf, 83 kB.
Har du frågor om slamtömning? Sandahls sköter tömningen. Kontakta dem via telefon eller e-post. Telefonnumret gäller även för akuta insatser utanför ordninarie arbetstid.
Telefon: 0371-500 97 | |
---|---|
E-post: tank-slam@sandahlsbolagen.se |
Nedan ser du vad du ska tänka på före slamtömning. Har du frågor - kontakta Sandahls.
Du som har egen slamanläggning kan underlätta framkomligheten för slambilen, tänk på följande:
Besök Sandahls webbplats för mer information. Länk till annan webbplats.
När arbetet är utfört lämnar entreprenören en blankett där de bekräftar att de har utfört slamtömning, alternativt anger anledning till att de inte har gjort det. Där noterar de även om de har behövt använda extra slang vid tömningen.
Entreprenören lämnar också en skylt med en grön pil. Denna ska sättas upp så att den pekar ut tanken i god tid inför nästa tömning.
Slamtömning av enskilda avlopp sker med en avvattningsbil, det innebär att slambilen har två fack för att kunna separera slam och vatten. När allt slam sugits upp ur brunnen och centrifugerats förs vattnet med alla mikroorganismer tillbaka till brunnen samtidigt som den syresätts. Skulle entreprenören tömma brunnen helt så måste nytt vatten fyllas på av fastighetsägaren och då avstannar även processen med mikroorganismer och nedbrytning av slammet.
Har du synpunkter kring avfallshämtningen är du välkommen att använda vår synpunktshantering. Inom två veckor ska du få svar om du anger detta. Du kan även välja att vara anonym.